NFZ poinformował o nowej funkcjonalności aplikacji mojeIKP, w której możemy bezpośrednio z telefonu wnioskować o kartę EKUZ lub Certyfikat Zastępujący Kartę EKUZ.
Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ) potwierdza nasze prawo do leczenia w czasie wyjazdów za granicę do krajów Unii Europejskiej, Islandii, Liechtensteinu, Norwegii, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii w przypadkach nagłych zachorowań i wypadków.
Prawo do publicznych świadczeń zdrowotnych za granicą w nagłych sytuacjach, na zasadach obowiązujących tamtejszych obywateli, potwierdza też certyfikat zastępujący EKUZ. Od niedawna o wydanie EKUZ lub certyfikatu można złożyć wniosek korzystając z aplikacji mojeIKP.
Włączenie funkcji EKUZ do aplikacji mojeIKP umożliwia w przypadku wyjazdu bez karty wygenerowanie nawet za granicą certyfikatu zastępczego i przedstawieniu go z pomocą na przykład smartfona w placówce, do której zwróciliśmy się o pomoc medyczną. Taki certyfikat może być wystawiony także po skorzystaniu z pomocy medycznej lub leczenia. Pozwala to na uniknięcie kosztów, które pacjenci z Polski musieliby opłacić sami w przypadku braku EKUZ. Dopiero po powrocie do kraju mogliby starać się o ich zwrot w NFZ.
Aplikacja mojeIKP daje też możliwość złożenia wniosku o wydanie plastikowej karty, śledzenia przebiegu jej wydawania i wysyłki do wskazanego we wniosku miejsca. Może być nim miejsce zamieszkania lub lokalna placówka NFZ. W przypadku wydania karty termin jej ważności sprawdzić można w zakładce „ubezpieczenie zdrowotne za granicą”.
W odróżnieniu od certyfikatu na skutek braku międzynarodowych uzgodnień posługiwanie się podczas pobytu za granicą wersją elektroniczną EKUZ jest na razie niemożliwe.
W ubiegłym roku w placówkach NFZ na Pomorzu wydano blisko 130 tysięcy EKUZ, w tym roku prawie 15 tysięcy mieszkańców naszego województwa skorzystało z takiej możliwości.
Poniżej prezentujemy w formie graficznej etapy postępowania w przypadku składania wniosku o EKUZ lub certyfikat zastępczy z pomocą aplikacji mojeIKP.