Jeszcze w tym roku rowerzyści mogą liczyć na nowe odcinki tras – trwa rozbudowa Starego Kolejowego Szlaku. To jedna z czterech głównych dróg rowerowych powstających w ramach Sieci Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego. Stary Kolejowy Szlak biegnie znad morza na południe – do Wałcza i granicy z województwem wielkopolskim.
– Od ponad 10 lat inwestujemy w trasy rowerowe – budujemy nowe, ale dbamy także o to, aby te już istniejące, były przyjazne rowerzystom. Robimy to konsekwentnie, dzięki czemu turystyka rowerowa staje się coraz bardziej popularna. Z tej formy rekreacji chętnie korzystają mieszkańcy Pomorza Zachodniego, ale także turyści– mówi Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
SKS zaplanowano tak, by objął swoim zasięgiem część Wybrzeża od Kołobrzegu do podkoszalińskiego Mielna. Na oznakowany szlak można wjechać zarówno w Kołobrzegu, jak i Mielnie. Wspólnym węzłem dla obu nitek jest Białogard, stamtąd można pojechać na południe w kierunku Połczyna Zdrój, Złocieńca, a dalej Wałcza.
W ostatnim czasie trasę rozszerzono o odcinek biegnący z Połczyna Zdrój na zachód do Świdwina. I to właśnie część tego odcinka między miejscowościami Smardzko i Wardyń Górny została zrealizowana w piątym etapie budowy SKS.
– Powstająca od kilku lat sieć, jest szansą na rozwój taniej turystyki rowerowej i ożywienie gospodarcze małych miejscowości, przez które przechodzą szlaki. Warto więc czynić dalsze starania, by rozwój sieci nie został zatrzymany – dodaje wicemarszałek Jakub Kowalik.
Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich, który z ramienia Samorządu Województwa Zachodniopomorskiego prowadził inwestycję, właśnie przeprowadził odbiór końcowy piątego etapu budowy SKS.
Jak na szlak kolejowy przystało, rowerzyści będą mogli pojechać po starym nasypie kolejowym, zaadoptowanym na potrzeby trasy rowerowej. Zyskał on nową nawierzchnię i drugie życie. Nowa droga rowerowa to w zasadzie dwa odrębne odcinki. Jeden, dłuższy, blisko 12-kilometrowy, powstał częściowo wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 152, między wspomnianymi miejscowościami Smardzko i Stary Wardyń. W miejscowości Redło trasa odbija od DW152 i prowadzi przez teren leśny i rolniczy.
Drugi odcinek, o długości prawie 1,2 km, znajduje się w granicach Białogardu. Jego budowa objęła przebudowę i dostosowanie do potrzeb rowerowych dwuprzęsłowego obiektu mostowego, który przecina czynną linię kolejową oraz Parsętę, oraz mniejszego mostu nad kanałem Ulgi.
Inwestycja była współfinansowana z Funduszy Europejskich dla Pomorza Zachodniego na lata 2021-2027. Wydatki całkowite wyniosły ponad 25,2 mln zł. Wysokość wkładu Funduszy Europejskich to 85% tzw. kosztów kwalifikowanych, czyli 21,39 mln zł. Województwo Zachodniopomorskie wniosło wkład własny w wysokości 3,87 mln zł.
Dodajmy, że aktualnie prowadzona jest również procedura odbiorowa drugiego etapu budowy Starego Kolejowego Szlaku.
Drugi etap inwestycji, czyli południowa część Starego Kolejowego Szlaku, to budowa i oznakowanie ścieżek rowerowych w gminach Złocieniec, Wierzchowo i Wałcz oraz w mieście Wałcz. Całkowita długość odcinków inwestycyjnych wynosi tu około 33,6 km, a odcinków, które zostały tylko oznakowane – blisko 17,7 km. W dużej mierze odcinki inwestycyjne zaprojektowano po nasypie nieczynnej linii kolejowej.
Nasyp, o którym mowa, to dawna, lokalna linia kolejowa 416 Wałcz-Wierzchowo, która jak wiele innych została rozgrabiona w 1945 r. W kolejnych latach połączenia przywrócono, ale ostatecznie z powodu znikomego ruchu pasażerskiego linia została zamknięta. Ostatni pociąg przejechał tu w 1992 r. Linia została ostatecznie rozebrana w latach 2010-2016 r. Przez wiele lat koleje przekazywały takie tereny gminom, a te najczęściej przekształcały dawne trasy kolejowe w drogi rowerowe.
Sieć Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego powstaje dzięki funduszom unijnym. Wcześniejsze zadania były realizowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego, nowe wchodzą natomiast do wspomnianego programu Europejskich Funduszy dla Pomorza Zachodniego na lata 2021-2027.