Dla zapewnienia łatwości i wygody odbioru przekazywanych informacji serwis ten korzysta z technologii plików cookies. Jeśli chcesz zrezygnować z korzyści, które dają Ci pliki cookies, możesz to zrobić, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmian ustawień plików cookies oznacza, że będą one zapisane przez Twoją przeglądarkę. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Akceptuję


Znajdź poszukiwaną usługę medyczną
sprawdź ofertę, umów wizytę
Aktualności Wszystkie
Dietetyk radzi: zdrowe zamienniki białego cukru

Tagi:



Często słyszymy, że powinniśmy eliminować cukier z naszej diety. Swego czasu popularne było nawet hasło „biały cukier = biała śmierć”. Ile jest racji w tym stwierdzeniu?

Rzeczywiście, nadmierna ilość cukru w diecie stanowi poważne zagrożenie dla naszego zdrowia. Jego zbyt duże spożycie wpływa negatywnie na nasz organizm – sprzyja powstawaniu nadwagi i otyłości, a także chorób dietozależnych, takich jak cukrzyca typu 2 czy zaburzenia lipidowe. Badania sugerują także związek między nadmiernym spożyciem cukru a zawałem serca, nowotworami oraz rozwojem choroby Alzheimera. Cukier negatywnie wpłwa również na pracę wątroby, przyczynia się do problemów z wypróżnianiem czy rozwoju próchnicy.

Ponadto spożywany cukier stymuluje nasz organizm do produkcji serotoniny i dopaminy, czyli hormonów poprawiających samopoczucie – stąd bierze się swoiste uzależnienie od słodyczy. U takiej osoby już nawet po dwóch dniach bez słodkich przekąsek mogą pojawić się objawy odstawienia, takie jak bóle głowy, problemy z koncentracją czy drżenie mięśni.

Biały cukier dostępny w sklepach, czyli sacharoza, dostarcza nam 4kcal w 1g i... nic poza tym. Są to tzw. „puste kalorie”, ponieważ nie dostarczają nam one żadnych składników mineralnych czy witamin. Warto więc ograniczyć ilość cukru w naszej diecie. Pomocne w tym mogą okazać się niektóre zamienniki cukru.

Ksylitol

Nazywany także cukrem brzozowym, jest jednym z naturalnych zamienników cukru. Dostarcza ok. 40% kalorii mniej niż biały cukier charakteryzując się przy tym podobną słodyczą. Ma niski indeks glikemiczny (IG=7, przy czym biały cukier ma IG=70). Ma wygląd i smak białego cukru, nie pozostawia w produktach obcego smaku. Działa przeciwpróchniczo i zwiększa przyswajalność wapnia, może także zapobiegać rozwojowi grzybicy. Ksylitol jest rónież prebiotykiem, wspomaga więc rozwój naszej mikroflory jelitowej. Jest bezpieczny dla cukrzyków. W dawkach powyżej 15g/dobę może wykazywać działanie przeczyszczające.

Miód

Naturalny i niepasteryzowany – mimo że dostarcza sporej ilości kalorii jest także bogaty w składniki odżywcze, nie jest więc źródłem „pustych kalorii” jak cukier. Ponadto wykazuje działanie przeciwbakteryjne oraz przeciwzapalne, wzmacnia więc naszą odporność. Warto zwrócić uwagę, że w zależności od tego, z jakich pyłków miód został wyprodukowany zawartość składników odżywczych może się różnić, a więc także różne mogą być korzyści dla naszego zdrowia płynące z jego spożycia. Niemniej jest to produkt wysokokaloryczny o wysokim indeksie glikemicznym, należy więc go spożywać w rozsądnych ilościach.

Stewia

Stewia jest roślinnym słodzikiem charakteryzującym się słodyczą 300 razy większą od sacharozy. Jest bezkaloryczna i ma zerowy indeks glikemiczny. Nie przyczynia się do powstawania próchnicy. Badania sugerują także, że może przyczyniać się do obniżenia ciśnienia krwi oraz poziomu glukozy we krwi. Może być więc bezpiecznie spożywana zarówno przez osoby na diecie redukcyjnej, jak i chorujące na cukrzycę, zespół metaboliczny czy zaburzenia lipidowe.

Każdy z tych zamienników może być stosowany zarówno do słodzenia napojów, jak i ciast czy deserów. Jedynie przy miodzie należy unikać podgrzewania go do temperatury ok. 50 stopni C, gdyż traci wtedy swoje właściwości prozdrowotne.

mgr Agnieszka Michalska
specjalista dietetyk





UE UE UE

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz Budżetu Państwa w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007-2013