Dla zapewnienia łatwości i wygody odbioru przekazywanych informacji serwis ten korzysta z technologii plików cookies. Jeśli chcesz zrezygnować z korzyści, które dają Ci pliki cookies, możesz to zrobić, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmian ustawień plików cookies oznacza, że będą one zapisane przez Twoją przeglądarkę. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Akceptuję


Znajdź poszukiwaną usługę medyczną
sprawdź ofertę, umów wizytę
Aktualności Wszystkie
Wapń – dlaczego warto dbać o prawidłowy poziom w organizmie?

Tagi:



Wapń jest dominującym składnikiem mineralnym ciała. U dorosłego człowieka zawartość wapnia w organizmie wynosi ok. 1,5 kg.

Stabilizuje on liczne funkcje organizmu, odgrywa istotną rolę w krzepnięciu krwi, buduje strukturę kości i szkliwa. Natomiast drugi równie ważny dla nas ludzi minerał – magnez, uczestniczy w uwalnianiu energii z pokarmów, tworzeniu nowych komórek i białek. Odgrywa główną rolę w rozkurczaniu się mięśni, w tym mięśni ściany tętnic, co zapobiega wzrostowi ciśnienia krwi.

Długotrwałe niedobory wapnia w diecie prowadzą m.in. do osteoporozy, krzywicy, chorób dziąseł, bólu i drętwienia mięśni, nasilającego się niepokoju, a u dzieci do wystąpienia opóźnienia wzrostu i zaburzeń w zachowaniu.

Wapń jest powszechnie dostępny w pożywieniu, jednak nawet przy wystarczającym spożyciu wapnia z pokarmami, nie wchłania się on łatwo.

Najbogatsze w wapń jest mleko i produkty mleczne, fasola, orzechy, melasa i owoce. Wapń z tych produktów nie może być wchłonięty bez witaminy D, pochodzącej albo z pożywienia, albo z powstającej dzięki działaniu słońca na skórę ludzką.

Zazwyczaj odnajdujemy magnez w warzywach, ale jego ilość w nich jest zależna od zawartości magnezu w glebie. Jest on również obecny w orzechach, nasionach, zbożach. Warto jednak wiedzieć, iż podczas mielenia ziarna traci się do 85% jego ilości. Niedobór magnezu powoduje ogólne osłabienie organizmu, utratę apetytu, bezsenność, apatię oraz pogorszenie i zaniki pamięci.

Sytuacje, w których wzrasta zapotrzebowanie na wapń i magnez:

  • w naszym miejscu zamieszkania jest tzw. woda "miękka"
  • spożywamy wodę butelkową z niską zawartością składników mineralnych
  • spożywamy głównie napoje gazowane
  • regularnie pijemy alkohol
  • należymy do grupy ryzyka osteoporozy
  • podczas ciąży i karmienia piersią
  • u kobiet w przypadku stosowania środków antykoncepcyjnych lub w okresie menopauzy

Układając jadłospis, musimy mieć na względzie, że niektóre produkty negatywnie wpływają na gospodarkę mineralną. Warzywa, które w swoim składzie zawierają tzw. szczawiany (np. szpinak i szczaw) obniżają wchłanianie wapnia przez organizm ludzki. Pamiętajmy też, że mocna kawa, herbata i alkohol zwiększają wydzielanie minerałów z ludzkiego ciała wraz z moczem.

 

Dr n. med. Iwona Jarocka
Laboratorium Diagnostyczne LAB-MED





UE UE UE

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz Budżetu Państwa w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007-2013