Pracodawco, zatrudniasz osoby 50+? Państwo dopłaci Ci do ich pensji. Sprawdź zasady nowego programu.
Już od 1 czerwca 2025 roku pracodawcy, którzy zdecydują się zatrudnić osoby powyżej 50. roku życia, będą mogli liczyć na miesięczne dofinansowanie z budżetu państwa – nawet 2 333 zł na każdego pracownika.
To część reformy rynku pracy wpisanej w Krajowy Plan Odbudowy, której celem jest aktywizacja zawodowa seniorów i przeciwdziałanie brakowi rąk do pracy.
Na czym polega nowy system dopłat?
Zgodnie z ustawą o rynku pracy i służbach zatrudnienia, dofinansowanie otrzymają firmy zatrudniające osoby, które:
- mają 50–60 lat (kobiety) lub 50–65 lat (mężczyźni) – przez 12 miesięcy,
- osiągnęły wiek emerytalny – przez 24 miesiące.
Kwota wsparcia:
- Maksymalnie 50% minimalnego wynagrodzenia,
- W 2025 roku daje to 2 333 zł miesięcznie, przy minimalnym wynagrodzeniu wynoszącym 4 666 zł brutto.
Warunki dla pracodawcy
- Umowa o pracę – tylko na takiej podstawie można otrzymać dofinansowanie.
- Zakaz zwolnienia – jeśli pracownik zostanie zwolniony przed końcem okresu dofinansowania, pracodawca będzie musiał zwrócić całość środków wraz z odsetkami.
Co zyskuje senior?
- Nowe zatrudnienie, a więc i regularne składki do ZUS,
- Wyższe świadczenie emerytalne – dzięki kontynuacji pracy i składkom,
- Związkowcy proponują nawet, by część składki rentowej przekierować na emerytalną, co mogłoby dodatkowo zwiększyć świadczenia w przyszłości.
Dlaczego to ważne?
Z danych rządowych wynika, że aż 3,9 mln Polaków w wieku produkcyjnym pozostaje obecnie biernych zawodowo. Wśród nich jest ponad 311 tys. osób pobierających już emeryturę. Starzejące się społeczeństwo i brak rąk do pracy wymuszają zmiany. Nowe dopłaty to jeden ze sposobów na pobudzenie aktywności zawodowej tej grupy.